Visie
Visie op leren
De ontwikkelingswereld van kinderen is aan continue veranderingen van de maatschappij onderhevig. Op De Weier willen wij een leeromgeving creëren die uitgaat van toekomstbestendig leren. De leerkracht staat op De Weier centraal in de feitelijke en procedurele kennisoverdracht. Met behulp van het expliciete directe instructiemodel en een rijke leeromgeving wordt kennis overgedragen en worden vaardigheden aangeleerd. Kinderen oefenen adaptief (aangepast aan hun eigen niveau) en passen de geleerde kennis toe in diverse contexten. Zij krijgen hierbij gerichte feedback en feedforward van elkaar en van de leerkracht.
Wij, als directie, leerkrachten en ondersteunend personeel, ondersteunen leerlingen in beginsel maximaal en bouwen deze ondersteuning steeds meer afop weg naar zelfstandigheid en eigenaarschap. Ouders participeren waar nodig. Naast het vaste aanbod van de lesstof, vinden wij het belangrijk dat kinderen zelf keuzes leren maken. Keuzes op basis van hun ontwikkeling. Door zorgvuldig om te gaan met het aanbieden van de basisvaardigheden en het kind eigenaarschap te geven, zijn kinderen in staat om de geleerde kennis toe te passen in allerlei situaties. Ook binnen de projecten die worden aangeboden. Onze kinderen kunnen binnen een rijke leeromgeving een transfer maken tussen het geleerde en nieuwe situaties.
Visie op veranderen
Onze school is innovatief. Wij hebben oog voor wat er buiten de school leeft en de continu veranderende maatschappij. Wij passen onze leeromgeving aan als de ontwikkelingen daar om vragen. Innovaties worden echter pas doorgevoerd als er onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van de ontwikkeling voor onze kinderen. Dit vraagt om een professionele houding. Om die reden is het essentieel dat iedereen bij ons op school continu bezig is met persoonlijke groei. Deze groei wordt bekrachtigd door samenwerking. Door met elkaar onderzoek te doen naar bepaalde vraagstukken, bij elkaar te kijken en externen te betrekken. Waar nodig wordt er aan de kwaliteit en professionaliteit gewerkt. Op onze school wordt gewerkt met professionele leergemeenschappen. Door middel van actieonderzoek worden problemen en resultaten geanalyseerd op basis van data. Er wordt gewerkt met op onderzoek gebaseerde inzichten. Ons doel is om ons onderwijs continu en systematisch te verbeteren.
Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg strekt zich uit over alle beleidsterreinen van de school en heeft haar basis liggen in het primaire proces: ons onderwijs. De aandacht voor het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten en -vooral- voor het leren van de leerlingen is de basis van kwaliteitszorg. Voortbouwend op deze basis, richt kwaliteitszorg zich op alle beleidsterreinen van de school en de samenhang daartussen. Het is een zaak van alle geledingen van de school: leerkrachten, ouders, leerlingen, schoolleiding en bestuur. Kwaliteitszorg is integraal: het is van iedereen. Kwaliteitszorg die begint bij interne zorg en het verandervermogen van De Weier kan alleen gerealiseerd worden als op onze school een passende cultuur is ontwikkeld. Er heerst een cultuur die wordt gekenmerkt door voortdurende aandacht voor kwaliteitsverbetering, voor reflectie en ontwikkeling, een cultuur waarin de zorg voor kwaliteit een zorg voor ons allen is.